top of page

מתקשים לשתות?

עודכן: 10 באוג׳ 2019


כדאי לשתות ספיק - תמונה מהמדבר
רגבים יבשים במדבר - לא איך שהיינו רוצים את הגוף שלנו

בין אם אתם לא שותים מספיק כי המים שלכם לא טעימים, אתם שוכחים לשתות או שמנגנון הצמא שלכם לא תקין – המאמר הזה בשבילכם.


ריכזתי כאן עבורכם תשובות לשאלות הבאות:


  1. מה כדאי לשתות? (למשל איזה #מים הכי כדאי לשתות? תשובה מדוייקת עם המלצה ספציפית )

  2. למה וכמה רצוי לשתות?

  3. למה רובנו לא שותים מספיק, ומה אפשר לעשות עם זה?


למה חשוב לשתות מספיק? (מעבר לידוע שבלי מים אין חיים)


להלן מספר סיבות מדוע חשוב לשתות מספיק גם אם אין סימנים ברורים של התייבשות:


א. המים מרגיעים. מי שהיה כאן בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה ודאי זוכר את נחמן שי, דובר צה"ל דאז, שזכה לכינוי "המרגיע הלאומי" כשהזכיר לכולם אחרי כל אזעקה לשתות מים. סטרס מוגבר גורם לנו לאבד יותר נוזלים מהרגיל.

ב. המים חיוניים לשלמות כל הרקמות, כולל העור והריריות. שפתיים יבשות הן אחד הסימנים הראשונים לחוסר נוזלים, לכן אם השפתיים יבשות כדאי לשלוף את בקבוק המים במקום את השפתון.

ג. חוסר נוזלים = יציאות יותר יבשות וקשות = פינוי פחות יעיל של פסולת מהמעיים. אם יש עצירות או יציאות קשות – שתו עוד מים לפני שלוקחים משלשלים.

ד. חוסר נוזלים = שתן יותר מרוכז ופינוי פחות יעיל דרך מערכת השתן = סבירות גבוהה יותר לאבני כליה ולצריבה ודלקות בשלפוחית. שתן צורב, עכור או בעל ריח חזק – שתו עוד מים.

ה. חוסר נוזלים = מיצי המרה יותר מרוכזים = יותר נטייה לבנייה של אבני מרה.

ו. חוסר נוזלים = דם יותר מרוכז = סבירות גבוהה יותר להידבקות טסיות ולסתימת כלי הדם.


אם כל כך ברור מאליו שצריך לשתות הרבה נוזלים, למה רוב האנשים לא שותים מספיק?


יש לכך מספר סיבות, ולכל אחת מהן פתרון משלה:


1. בעיית זיכרון

אנחנו נוטים כל כך לשקוע בעשייה שלנו, שאנחנו מתעלמים מצרכי הגוף ושוכחים לשתות. העניין הוא שגם המוח האחראי על הזיכרון זקוק לנוזלים כדי לתפקד...

הפתרון: שימו לידכם בקבוק מים גדול ומדי פעם קחו ממנו לגימה, או שימו לכם תזכורת כל שעה לקום ולשתות (זה יהיה גם תירוץ טוב לא לשבת יותר מדי זמן רצוף).

אם רוצים להשתכלל, אפשר להתקין יישומון תזכורת שתייה.

עם הזמן זה יהפוך להרגל, ונדע לזהות את סימני הצורך לשתות גם בלי עזרים חיצוניים. תרגול תשומת לב לצרכי הגוף לא יזיק.

2. חוסר מינרלים

חלק מהאנשים מתקשים לשתות מים אולם אין להם בעיה לשתות משהו עם טעם. לא טעים להם לשתות מים. לפעמים הבעיה היא שהמים באמת לא טעימים, והפתרון לכך הוא סינון שלהם – ועל כך בהמשך.

לעתים קרובות הבעיה היא שלאותם אנשים חסרים מינרלים והגוף מאותת לנו לא לדלל אותם עם מים, בכך שהוא מבקש משהו עם טעם – כי בטבע הטעם מגיע מהמינרלים.

הפתרון לכך הוא הגברת צריכת המינרלים, בין אם בהעשרת המזון (למשל ע"י מעבר לירקות אורגניים טריים או תוספת אצות-ים לתפריט), ובין אם בנטילת תוספים במידת הצורך.

3. ליחה

אם מוכר לכם המצב שבו אתם צמאים, זוכרים לשתות, לוקחים לגימה של מים ומרגישים שלא יכולים להכניס יותר, כנראה גופכם רווי ליחה. ליחה זו לא רק נזלת שיוצאת מהאף או הגרון. זוהי לחות שלא התפזרה כראוי בגוף או ממנו החוצה ובדרך כלל מתרכזת בדרכי הנשימה והעיכול. כשיש יותר מדי לחות במרכז הגוף, אנחנו רוצים לשתות, אולי כי לא הגיעו מספיק נוזלים לקצוות כולל לשפתיים, אבל הבטן לא יכולה לספוג יותר, מרגישה שזה יותר מדי.

הפתרון: פיזור/ייבוש/מניעת הליחה. האמצעים לכך מגוונים: ויתור על מוצרי חלב ושאר מזונות מייצרי ליחה, הגברת הפעילות הגופנית, דיקור, צמחי מרפא מותאמים אישית, והכי חשוב: מדיטציה המחזקת את האדמה (הטחול במונחים סיניים) ובכך מפחיתה את ייצור הליחה.


כמה כדאי לשתות?


שש כוסות ליום? שמונה?


התשובה לכך משתנה מאדם לאדם ומיום ליום ותלויה בגורמים רבים:


  1. משקל הגוף – מן הסתם, ככל שהוא יותר גדול הוא צריך לקבל יותר נוזלים.

  2. פעילות גופנית – גורמת להזעה ולאיבוד נוזלים דרך הנשימה.

  3. תזונה - ככל שהתפריט יותר עתיר פירות וירקות עסיסיים ופחות מזונות יבשים, מלוחים או חריפים, יש פחות צורך לשתות מים בנפרד.

  4. אקלים – ככל שיותר חם ו/או יבש צריך כמובן לשתות יותר. גם כשיושבים בחדר מקורר צריך לשים לב, כי המזגן מצד אחד מייבש ומצד שני נותן אשליה שנעים לנו ולכן לא מרגישים את הצורך לשתות. כנ"ל כשנמצאים בחוץ ביום חם אבל עם רוח קרירה ונעימה שמייבשת אותנו בלי שנרגיש.


אז איך יודעים אם שתינו מספיק?


המדד הכי אמין: צלילות השתן. שתן עכור = צריך לשתות יותר. יש כמובן גם סימנים נוספים שהוזכרו לעיל, כגון צריבה בשתן, יובש בשפתיים או בעור, עייפות או סחרחורת בלי הסבר נוסף ועוד.


לשים לב: אם לוקחים תוסף של ויטמינים הצובעים את השתן בצהוב, זה צהוב יותר זרחני מאשר צהוב של התייבשות, ועדיין צריך להיות צלול ולא עכור.


מה שותים?


ראשית מה לא:


משקאות המכילים קפאין ונגזרותיו: קפה, תה שחור/ירוק, קקאו, קולה – אלה גוזלים מים ומינרלים חיוניים מהגוף. על כל כוס קפה צריך לשתות עוד שתי כוסות מים.

וודאי שאין לשתות משקאות ממותקים בסוכר וממתיקים מלאכותיים. משקאות מוגזים אינם מומלצים גם אם אינם ממותקים בהגזמה – בין השאר כי הם יוצרים נפיחות שמקשה על הכנסת כמות הנוזלים הנדרשת.


אז מה כן?


בעיקר מים.


איזה מים? אם אין לידכם מעין מים חיים, רוב הצנרת רוויה במרכיבים שלא ראויים לשתייה – במיוחד ביישובים גדולים שבהם מוסיפים פלואור למים. לכן רצוי לדאוג לסינון טוב, והסינון שאנחנו ממליצים עליו הוא של אוסמוזה הפוכה. אם אי אפשר להתקין מערכת כזאת (למשל בדירה שכורה ללא הסכמת בעלי הבית), אז כל סינון אחר יהיה פשרה סבירה כל עוד מטפלים בסננים כראוי.


אגב, "מים מינרלים" זאת אשליה נחמדה. לשתות את המים האלה ישר מהמקור – סביר, אפילו נחמד. לשתות אותם אחרי ששהו בבקבוקי פלסטיק, במיוחד אם ישבו בשמש – פחות...


הגוף שלנו, בשונה מצמחים, לא יודע לספוג את המינרלים מהמים אלא רק כשהם קשורים לחומצות – לכן אין לבנות על המים אלא על המזון (צמחים ו/או בעלי חיים שניזונו מצמחים) כמקור למינרלים. מה גם שתעשיית המים המינרליים פוגעת בסביבה ובעקיפין גם באיכות מי השתייה.


עדיין אין לכם מערכת אוסמוזה הפוכה?



מה עוד מומלץ לשתות?


שייקים ומיצי פירות וירקות 100% טבעיים, בדרך כלל רצוי לדלל מעט במים כדי שלא יהיו מרוכזים מדי.

חליטות צמחים מכל הסוגים – מה שטעים לכם ללא צורך בהמתקה.


קיץ בריא, מרווה ומהנה!


499 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page