• שני ריף פרופסורסקי

אזנאי המן (אזני המן טבעונאיות)

עודכן ב: 18 אפר 2019

מתוך הספר "בריאה" בהוצאת בית המרפא של חן ושני



לפני כמה שנים, כשהתוודעתי לזרעי הצ'יה, המראה והמרקם שלהם הזכיר לי מאוד את הפרג. חשבתי להשתמש בהם כמילוי לאזני המן, אך חומצות השומן שבהם רגישות מאוד לחימצון ולכן לא מומלץ לחמם אותם. אם כך, איך אפשר להכין אזני המן מבלי לאפות את המילוי? הרי אי אפשר לאפות רק את הבצק ואז להוסיף אותו... אז גנזתי את הרעיון.


בתקופה האחרונה אני נחשפת יותר ויותר לתזונה הטבעונאית, שבה צורכים אך ורק מזונות מהצומח שלא עברו חימום (ומכאן נכנסת המילה "נא"). לא לכל אחד היא מתאימה, הרבה אנשים זקוקים לזה שחלק מהמזון שלהם יהיה מבושל. אני בשלב זה לא בחרתי לעבור לתזונה הזאת, אבל היא תופסת יותר ויותר מקום בתפריט שלי. יש לה כמה וכמה גרסאות, יש שצורכים יחסית הרבה שומן (מאבוקדו, זרעים, אגוזים, קוקוס...) ויש שצורכים את אותם סוגי השמנים אבל בכמויות מזעריות. וקיבלתי גם השראה מכמה לקטים, שיכולים לשבוע מעלים, שורשים, זרעים ופירות שמוצאים בשטח. אז גלגלתי את הרעיון תרתי משמע, וזו התוצאה, לפחות בינתיים:

למילוי:

כוס תמרים (בערך 8 מג'הול, הם הכי נוחים לעבודה אבל אפשר גם זנים אחרים. לא ממליצה לקנות את המגולענים)

1/3 כוס גרעיני צ'יה

כוס מים ו/או מיץ תפוזים

2 כפות מיץ לימון

קינמון, קליפת לימון מגוררת ואפשר גם תבלינים אחרים לפי הטעם.

משרים את כל החומרים יחד עד שהתמרים מתרככים והגרעינים מתנפחים. טוחנים בבלנדר או במעבד מזון עד לקבלת מרקם אחיד אבל שגרעיני הצ'יה עדיין מורגשים.


לבצק:

300 גרם שקדים ו/או אגוזים טחונים דק

תפוח עץ מרוסק

כף שמן קוקוס

כפית קליפת לימון מגוררת דק

תבלינים כגון קינמון, זנגביל, צ'אי מסאלה או כל תבלין אחר לפי הטעם

מערבבים היטב את כל החומרים עד לקבלת מרקם אחיד ונוח לעבודה. במידת הצורך מוסיפים עוד שקדים טחונים או מעט נוזלים. ניתן להוסיף גם המתקה כלשהי אם מתעקשים.

למעטפת:

עלים צעירים עגולים כגון חוביזה או כובע הנזיר, או קוקוס טחון.

תוספות אופציונליות:

צימוקים, חמוציות, פירות טריים (עם תותים זה נפלא!) ובחלק מהגרסאות הוספתי גם אבקת חרובים ובחלקם גבעולים קצוצים של חמצוצים. או כיד הדמיון הטובה...

להכנת האזנאים: מניחים עלה על צלחת עם הצד המט כלפי מעלה או מפזרים עליה שכבה של קוקוס טחון. משטחים כמות קטנה של "בצק" על העלה או על הקוקוס בצורת עיגול. שמים במרכזו מעט מהמילוי ותוספות לפי בחירה, ומקפלים לצורת משולש. אם העלה לא מתאים בטעם או במרקם, אפשר להוריד אותו (ולראות את הסימן שהוא משאיר בתחתית האזנא), אבל הוא מאוד עוזר בשלב הרידוד והקיפול. אבל שווה קודם לתת ביס, לפעמים זה מפתיע לטובה! אפשר גם להקפיא לשעה, ואז מתקבל מרקם מיוחד.

שימו לב: המתכון הזה מכיל כ-20% שומן (סה"כ כ-200 גרם לקילו), כך שאם יצאו לכם 50 אזנאים במשקל 20 גרם כל אחת, כל אחת מכילה כ- 4 גרם שומן. בהתחשב בזה שכמות השמן היומית שאנחנו אמורים לצרוך הינה סביב 20-30 גרם ליום (דורש התאמה אישית לפי משקל ופעילות גופנית) למרות שמדובר בשומנים בריאים, לא כדאי להגזים.

חג שמח!

#ביתהמרפאשלחןושני #פורים #אזניהמן #מתכוןלחג #טבעוני #טבעונאי #בריאה

4 צפיות

© 2013 by Chen Profesorsky.
Proudly created with 
Wix.com

0
  • image003.gif
  • b-facebook
  • Pinterest Black Round
  • LinkedIn Black Round
  • Twitter Round