top of page

טיפול הוליסטי במצבי משבר תודעתי


Facebook - Untitled

אילו כלים עומדים לרשות הרפואה הטבעית במצבי משבר תודעתי?

אנחנו רגילים כחברה לחשוב על משבר תודעתי כעל מצב שבו פונים לפסיכולוגים / פסיכיאטרים. שיחות טיפוליות ותרופות פסיכיאטריות הן הארסנל המוכר. מה יש במצבים שכאלה לרפואה הטבעית מה להציע? איזה כלים יכולים להתחרות ביעילותם במודלים המוכרים לנו? על זה אדבר במאמר זה.

ראשית אתחיל מהמקבילות:

  • שיחה זה לא כלי שבנחלתם הבלעדית של הפסיכולוגים. כנטורופתים יוצא לנו לנהל שיחות ממושכות עם מטופלים. גישות שונות בתחום מה שקרוי "רפואת גוף נפש" משמשות ללימוד כלים שימושיים את המטופל דרך השיחות. בעזרת שיחה אנחנו מלמדים ניהול מתחים (שבעתות שגרה מאוד שימושיות ובעתות משבר כפליים), מלמדים חשיבה חיובית, מחייבות (שימוש במשפטים חיוביים לנטרל חשיבה שלילית), מאפשרים פורקן ועוד כלים רבים וטובים. עדיין קורה לי לא פעם שבמהלך מפגש נטורופתי שואל אותי מטופל חדש לאן הוא בא? (כלומר, הוא מופתע מהתהליך). הגיע הזמן שהציבור ידע שזו בהחלט חלק מהפרקטיקה של הנטורופת.

  • תרופות זו שיטה שכופה את המצב הרצוי על התפקוד השכלי והרגשי. דיכוי של כעסים, טשטוש הדיכאון והעצב ונטרול המודעות לחרדות. המקבילה ברפואה הנטורופתית שונה מאוד בפעולתה. הכלי הכי דומה הוא צמחי המרפא. ישנם צמחים מרוממים, מרגיעים, ממריצים וכו'. כולם מאפשרים תפקוד מאוזן יותר של הגוף ללא משחקי אשליות (קרי להרגיש רגוע אבל מתחת לפני השטח לבעבע ממתח מודחק). היתרון המרתק ביותר של הצמחים הוא בתכונה ייחודית שמעולם לא תורגמה לתרופה: אדפטוגניות. זוהי מילה שבשורשה מצויה המילה האנגלית adapt קרי להסתגל. תכונה זו משפרת את יכולת ההסתגלות של האדם למתח. ומכאן את יכולת העמידות שלו במיוחד בעתות משבר. ישנם גם מצבים שבהם הטיפול לוקח בחשבון זוויות נוספות של בריאות האדם שמשפיעות על ההתמודדות שלו – אנמיה, נפילות סוכר, מתח כללי, בעיות שינה וכו'. כל אלה יכולים להקשות על ההתמודדות עם המשבר ואם יטופלו יקלו מאוד על המטופל. זה יתרון הראיה ההוליסטית ששואפת לטפל באדם השלם על רבדיו.

כלים נוספים שעומדים לרשות הרפואה הטבעית:

  • מגע: בין אם מדובר בעיסוי הוליסטי, ברפלקסולוגיה, בעיסוי סיני, שיאצו או עיסוי תאילנדי – לכל הכלים האלה בידיים מיומנות היכולת לשנות מאוד את מצבו הרגשי והפיסי של המטופל. ניתן להתאים לאופיו של המטופל מגע דרך הבגדים / עיסוי עם שמן / רפלקסולוגיה עם קרם / יבשה וכו'. ניתן גם לשלב בטיפול שמנים ארומטיים אשר יעצימו את הפעולה של העיסוי / הרפלקסולוגיה. ישנם שמנים מרגיעים / מרוממים / ממריצים וכו'.

  • שמנים אתריים: גם ללא מגע ניתן לשלב בטיפול שמנים בעזרת פיזור בחדר על ידי מבער / מנדף, אפשר להיעזר בשמנים באמבט, טיפה על הבגד או כבושם שמלווה את המטופל כל היום.

  • פרחי באך: כלי מרתק זה ידוע ביכולתו לשנות את דפוס ההתנהגות של האדם. זהו כלי שרוב מיקודו במישור הרגשי וניתן לכוונן את הטיפול ברמה יפה.

  • Jin Shin Do זהו כלי אוריינטלי בחשיבתו הנעזר בשלושים נקודות מעולם הדיקור הסיני ומפעיל אותן בעזרת מגע עדין. ניתן לעבוד ישירות על המישור הרגשי ולשחרר תקיעויות / מטענים שנצטברו.

  • דיקור סיני: בדיקור ניתן להיעזר ככלי לחיזוק / בניית דם / הנעת סטגנציה והרגעה. מה שפחות ידוע זה שדיקור יכול לעבוד ישירות על המישור הרגשי ! ישנן נקודות דיקור לפחדים / כעסים / וכו'.

  • מדיטציה: בין אם מדובר בסגנון הזן ששואף להשתיק את הקולות (חיבור לכאן ועכשיו מאוד עוזר בהתמודדות עם משברים) ובין אם מדובר במדיטציית תובנה (mindfulness) (היכולת להיות קשוב מתוך שקט חיצוני לקולות הפנימיים וללמוד להכיר את עצמנו ותודעתנו דרך תרגול זה). בכל מקרה, מדיטציה תורמת רבות לתהליך ההבנה וההתמודדות עם כל משבר.

  • הילינג: איזון הצ'קרות המתאימות יכול מאוד לעזור במצבי חוסר איזון ומשבר רגשי. ניקוי ההילה האנרגטית שלנו יכולה לסלק מטענים צבורים בממד הרגשי באופן זריז ומאוד נעים. שימוש מושכל באבני מרפא יכול לשרת אותנו דומה וללכת אתנו לכל מקום.

  • תרפיה באמנות: שיטות פלסטיות / מוסיקליות ותנועתיות של אמנות יכולות לשמש גשר לחיבור לעולם הרגש והשכל ולכן לעזור רבות בטיפול במשברים תודעתיים.

מכלול רחב זה של כלים עוד רחוק מלמצות את הרשימה של הכלים הקיימים ומדגיש את השפע של האפשרויות הטבעיות לתמוך בעתות משבר. האתגרים שקיימים היום בנושא הם:

  • העלאת מודעות – הן של העולם הקליני והן של צרכני הבריאות

  • בניית גשר של אינטגרציה בין השיטות השונות בעולם הרפואה הטבעית

  • בניית גשר של שיתוף ומניעת התנגשות עם עולם הטיפול הקונבנציונלי

  • פיתוח כלים מתוך הקיים עבור מצבים שטרם נידונו / קיבלו מקום מסודר בקודקס הטיפולי

מטרתי בסדרת המאמרים בנושא להרחיב ולתת מענה לנקודות הנ"ל ברמה הידע האישי שלי ושל קולגות שאגייס והצעות ייעול ברמה המערכתית.

72 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page