• יפעה-מייטרי חזות

להקשיב פנימה - תרגיל עיבוד רגשי לכל המשפחה

הבאתי לכם כאן שלוש גרסאות של כלי מאוד שימושי לעיבוד חוויות רגש מאתגרות:


גרסה בסיסית

גרסה אקטסרה לייט

גרסה אקסטרה לייט לילדים



מטבע הדברים, אלה תרגילים (גם הגרסה הבסיסית) בגרסה מקוצרת ופשוטה שיכולה לשמש אתכם באופן עצמאי ביום יום. עם מטפל שמלווה אתכם בזמן אמת בסשן של עבודה רגשית, אפשר להכנס לעומק ולדקויות שבאופן טבעי מנועות מגרסה כתובה. אגב, אחרי שמתנסים, באמצעות ליווי מקצועי, בחוויה של עיבוד רגשי עמוק ולומדים את השפה החדשה הזאת ואת הניואנסים שלה (כל אחד בקצב האישי בו לוקח לו להטמיע שפת תהליכי מודעות חדשה) , בהחלט אפשר להמשיך לעבוד באופן עמוק, כל אחד עם עצמו. כך שזה יכול להפוך לכלי שימושי לעזרה עצמית כפי שזה הפך עבורי ברבות השנים (ועדיין כולנו פוגשים גם מצבים מאתגרים במיוחד, בוודאי כעת, שמבקשים תמיכה ומרחב מוחזק של הכלה ואיפשור מקצועי, אפילו אם יש לנו את כל הכלים לעזור לעצמנו עצמאית). עדיין, גם בגרסתם המקוצרת המובאת כאן, מדובר בכלים שעשויים להיות שימושיים מאוד - במיוחד בעיתות משבר.


מוזמנים לשתף אותי בצ'ט למטה בחוויות שתעברו עם הכלי.


גרסת בסיס


בפעם הבאה שאתם חווים רגש חזק שמאתגר אתכם, מיצאו מרחב וזמן (גם אם קצר) לעצמכם בפרטיות. עדיף קרוב ככל האפשר לזמן בו זה עולה. אם אינכם פנויים בזמן אמת אז קחו אחריות למצוא בהקדם את הזמן לכך (גם ובעיקר בזמנים מורכבים אלו היכולת לתקשר לסביבה את הצרכים שלכם באופן כנה ולדעת לומר למשל: אני זקוק/ה לזמן קצר לפחות לעצמי ולהיכנס לחדר השינה או לצאת לגינה ולבקש שלרבע השעה הקרובה בן/ת הזוג יקחו אחריות על הילדים. אפילו רק המרחב הזה לעצמכם יהווה עוגן משמעותי ליכולת שלכם לחזור עם מרחב הכלה מחודש לילדים, לעבודה וכדומה) מיצאו תנוחה שנוחה לכם (ישיבה / שכיבה). הפנו את תשומת הלב לגופכם. שימו לב היכן הרגש נוכח בגוף (מן הצוואר ומטה). דרגו את עוצמתו מ 1 עד 10. למשל עצב בבטן ברמה 8. שימו לב מה צבע הרגש. למשל עצב כחול, זהו את גבולות תחושת הרגש בגוף הפיסי. למשל ממפתח הלב עד לטבור וממותן למותן. זיכרו שאתם בעלי הבית והרגש הוא כאן האורח.

{אם אתם מרגישים מוצפים הפנו את תשומת לבכם למקומות בגוף כמו למשל, מאחורי הברכיים, מרפקים, מקומות שלרוב יחוו כניטרלים. או חפשו מקום ניטרלי אחר}

האם הרגש חם? קר? שימו לב אם יש לרגש מרקם, מאיזה חומר מרגיש לכם שהוא עשוי? האם יש לרגש צורה? האם יש לו תנועה מסוימת? שהו בתוך החווייה. שימו לב אם משהו משתנה תוך כדי - הצורה? המרקם? הצבע? הטמפרטורה? הגודל

הישארו בגוף, בתחושות. אם קופצים סיפורים ומחשבות סימן שעליתם למיינד ואתם חושבים על הרגש לעומת חווים אותו, בעדינות ובאופן חומל ונטול שיפוט, החזירו עצמכם לגוף ולחוויה.

עכשיו שימו לב שוב לעוצמת הרגש. האם משהו השתנה בעוצמת הרגש? האם פחתה העוצמה, אפילו במעט? הרגישו אם תנועת השינוי בחוויית הרגש מזינה אתכם באופן מספק לעת עתה, אם אתם מרגישים צורך בעוד עיבוד רגשי, המשיכו לשהות בתוך הרגש מתוך התבוננות חוקרת, סקרנית חומלת ונטולת שיפוט, כמו מדען המביט בתופעות המתהוות מתחת לעדשת המיקרוסקופ שלו. אם בחרתם להמשיך אתם יכולים לעשות עוד סיבוב של התבוננות קשובה עם שאלות החקירה הקודמות או שאתם יכולים ביצירתיות לגלות שבקשיבות עדינה לרגש תגלו איכויות נוספות שעולות ממנו כמו צליל, ריח ועוד... הקפידו להיות בתוך גבולות ההקשבה האפשרית לכם באופן מיטיב ולא להעמיס על עצמכם. אנו מכוונים לחווית הקשבה מיטיבה שמאפשרת הכרה בקיים בהוויית הרגש החי בתוככם כרגע, מתוך מפגש מאוזן של עיבוד רגשי, באופן נטול מטרה. גם אם דבר לא השתנה כעת בעוצמת הרגש, עדיין הכרנו בו, נכחנו בתוכו באופן מיטיב וזו כשלעצמה כבר למידה משמעותית מאוד עבור המוח.

גרסת האקסטרה לייט


כשאנחנו באמצע ההההכל, שבמצב הנוכחי במיוחד זה יכול להיות הרבה, אפשר אפילו תוך כדי תנועה, רק לשים לב איזה רגש עולה, איפה בגוף ואיזה צבע יש לו. וכך אפילו באמצע שטיפת כלים, כתיבת מייל לעבודה או שיח עם בן הזוג, אפשר לשים לב, יש לי כעס אדום בבטן וכך אפשר לפגוש מה שעולה בפנים לעשות הכרה בקיים ולאפשר תנועה רגשית מיטיבה ועיבוד רגשי מיטיב, על הדרך. תמיד אפשר בהמשך היום או לעת ערב כאשר אנו מתפנים לעצמנו, לקחת אחריות על מצבנו הרגשי ולהכנס עם עצמנו לעיבוד רגשי בגירסה המורחבת יותר.

אקסטרה לייט גרסת הילדים


בימים אלו כשהילדים נחשפים למצב המורכב וחווים רגשות מורכבים בתוך עולם ושגרה שהשתנו ללא היכר, סופגים את המתחים במרחב המשפחתי והסביבתי, לרוב בלי מיומנויות עיבוד רגשי, חשוב באופן מיוחד להעניק להם תמיכה וכלים להתמודדות. ניתן לעזור לילדים אפילו בגילאים צעירים, לשיים רגשות ולעשות עיבוד רגשי ראשוני, באותה צורה מקוצרת ומהירה שמתאימה גם לטווח הקשב של הילדים. פשוט לשאול: מה אתה מרגיש עכשיו? אם יש צורך בתיווך, לבדוק איתם (לפי איך שאתם קוראים את המצב), נדמה לי שאולי אתה מרגיש כעס עכשיו? מה הצבע של הכעס שלך עכשיו? ואפשר גם איפה הכעס נמצא בגוף שלך עכשיו? חשוב מאוד לא לומר להם מה הם מרגישים אלא לבדוק איתם בעדינות ולהציע להם אפשרויות לשיום הרגש, דבר שלעיתים רבות פחות נגיש להרבה ילדים).

כאשר זה מתאים אפשר לגייס גם כלי ביטוי מעולם היצירה וההבעה. לילדים אפשר גם לתת דף וצבעים ולהציע להם לצייר את הצבע של הרגש שהם מרגישים כעת, או לצייר את עצמם ואת מה שהם מרגישים בתוך הגוף (ובכלל עכשיו כשהילדים בבית זה הזמן לגייס את כלי היצירה כערוץ פורקן וככלי לביטוי רגשי).

לילדים גדולים יותר אפשר להציע לצבוע את כל העולם בצבע הרגש עד שהם מרגישים שהכעס נרגע.

למתבגרים שיש להם פתיחות לזה אפשר פשוט להציע את התרגיל למבוגרים כפי שהוא מופיע כאן.


אשמח לתמוך, ללוות אתכם ולמצוא יחד את הדרך שיכולה לאפשר לכם לפגוש את עצמכם, את החיים, בדרך מיטיבה, באהבה נדיבה לעצמכם ולעולם.


לתיאום פגישה טלפונית צרו קשר דרך בית המרפא צור קשר או בהודעת וואטסאפ ישירות איתי 052-2307423

יפעה-מייטרי



36 צפיות

© 2013 by Chen Profesorsky.
Proudly created with 
Wix.com

0
  • image003.gif
  • b-facebook
  • Pinterest Black Round
  • LinkedIn Black Round
  • Twitter Round