top of page

מתכון לשבועות - לביבות טופו

עודכן: 18 באפר׳ 2019


מתוך הספר שלי "בריאה"

יש כמה השערות ותירוצים למנהג המוזר הזה לאכול מאכלי חלב בשבועות. כמו למשל ההיטהרות לקראת מתן תורה, המזמינה אותנו ללבוש לבן ומכאן גם לאכול מאכלים לבנים, "ארץ זבת חלב ודבש", המשלת התורה לחלב אם ועוד. אף אחד מהנ"ל אינו מצדיק את הכמות הבלתי-נתפסת של מוצרי חלב, בעיקר חלב בקר, שעמישראל זולל בשבועות. המזון היחיד שהתורה מצווה לאכול בשבועות זה לחם חמץ, וזה גם הזמן היחיד בו יש חובה מדאורייתא לאכול דווקא לחם חמץ. אז אני לא בעד לאכול כמויות אדירות של לחם, גם ההגזמה הזאת עולה לנו בבריאות. לאור זאת, ולמרות שאני בעד לאכול כמה שיותר פירות וירקות טריים שגדלו בארץ, עדיף אורגניים, משבעת המינים ואחרים, ולמרות מה שכתבתי על המזון המחופש, בחרתי להביא לכאן את המתכון ללביבות הטופו. מתברר שהן ממשיכות לככב גם שנים אחרי הסיפור דלהלן. אפשר בהחלט להוסיף פירות טריים לתוך הבלילה או לאכול לצד סלט פירות טרי.

ל' הגיעה אלינו בגיל שש לטיפול עם דלקת ריאות ונטייה לייצור ליחה. ההמלצה הראשונה שלנו מן הסתם היתה להוציא את כל מוצרי החלב והסוכר מהתפריט שלה עד להודעה חדשה.

על חלק מהדברים היא הסכימה לוותר בקלות יחסית, אבל על לביבות הגבינה שסבתא שלה מכינה לה בקביעות היה לה ממש קשה לוותר. אז א', אמא שלה, רשמה לי את המתכון של הסבתא כדי שאכין גרסה יותר בריאה.

בבוקר בו הן הגיעו שוב, ל' הרגישה הרבה יותר טוב אבל עדיין היתה טיפה מתוסכלת מהמגבלות. הכנתי את זה בזמן שהן היו אצלנו בפגישה עם חן. קודם נתתי לא' לטעום וקיבלתי את אישורה שזה טעים ודי דומה למקור. היא הביאה אחת לל', שבהתחלה לא הסכימה לטעום אבל חן שטעם והתלהב שכנע אותה שכדאי לה. אחרי שטעמה ביקשה עוד. בשלישית אמרתי לה שהיא יכולה להרגיש בבית ולקחת לבד. אחרי החמישית הייתי צריכה לבקש ממנה שתשאיר קצת גם בשביל הילדים שלי שיטעמו. א' טענה שהן יצאו מהבית אלינו אחרי ארוחת בוקר, כך שהזלילה הזאת לא היתה מתוך רעב...

הבאתי כמה לחן ולמטופלת הבאה בתור, שביקשה שארשום לה את המתכון. אז החלטתי שכדאי לשתף גם את שאר העולם.

כשא' חיבקה אותי ואמרה שעשיתי לה את היום, עניתי שאני צריכה להגיד לה תודה על המתכון.

ותודה גם לכל שאר אלו שטעמו והתלהבו והוסיפו רעיונות לשדרוג.

המתכון הזה בהחלט יכול להחליף את הפנקייקים הבצקיים.

400 גרם טופו

2 כפות קמח חיטה מלאה (לגרסה ללא גלוטן אפשר לשלב בין קמח אורז מלא לקמח טפיוקה)

2 ביצים אורגניות (לגרסה טבעונית אפשר להוסיף חצי כוס נוזל קוקוס ורבע עד חצי כוס חלב שבולת שועל או תחליף-חלב אחר + חופן אגוזי קשיו)

כף סירופ לתת אורז (או שני תמרים או המתקה טבעית אחרת) אפשר כמובן לשחק עם הכמות, כמות כזו נותנת מתיקות עדינה.

כמה טיפות תמצית וניל טבעית

אפשר להוסיף גם תפוח מרוסק ו/או בננה רכה

אם מחליפים חלק מחומרי הגלם שבמתכון המקורי בחומרים אחרים, יתכן צורך לשחק קצת עם הכמויות.

מערבלים הכל יחד במעבד מזון

מחממים מעט שמן קוקוס במחבת

מטגנים את הלביבות כשתי דקות על צד אחד וכדקה על הצד השני על אש בינונית.

אחרי טיגון של כמה בודדות, רק כדי לוודא שזה טעים ולתקן אם לא, משמנים תבנית בשכבה דקה של שמן קוקוס ומפזרים עליה מעט שיבולת שועל. יוצרים לביבות קטנות בכף, אופים בחום בינוני כרבע שעה, הופכים ואופים כעשר דקות נוספות. האפייה היא לא רק יותר בריאה אלא גם הרבה פחות עבודה ובמקרה הזה גם יותר מוצלחת מבחינת המרקם, במיוחד בגרסה הטבעונית.

אפשר לאכול כמו שזה, אפשר להוסיף מעט סירופ מייפל טבעי או תוספת אחרת, לא בהכרח מתוקה, כגון טחינה, אבוקדו או מטבוחה.

בתאבון, ואל תשכחו לשלב בין האוכל הבריא והטעים לבין יציאה לטבע ולקצת רוחניות.


תמונה מדברית לכבוד חג מתן תורה

חג שמח!


26 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page