top of page

טיפול ברמת הרגש במצבי משבר תודעתי



מלנכוליה

מה יש לרפואה הטבעית להציע למי שזקוק לטיפול ברמת הרגש בעת או אחרי משבר תודעתי?

רגש הינו אמצעי של תיקשורת בין רובדים שונים של התודעה שלנו. אנחנו נעזרים בו בכדי להתמודד עם אובדן או חסך (עצב), אי זרימה של החיים לפי רוצננו (תסכול/כעס), מציאות שבה יצאנו מאזור הבטחון שלנו (פחד), נסיון שלנו לשלוט במה שלא ניתן לשליטה (חרדה), מציאות מורכבת ללא פתרונות בזק (דאגה / חשיבת יתר), כשחיים לא נראים טוב ואין אור בקצה המנהרה (דכאון), זכייה בלוטו מבלי שיהיה מי שיתמוך בנו... (שמחת יתר – כן, יש גם כזו...). אלה כמובן דוגמאות ומשפטים פשטניים אך הם נועדו לחדד את מהות הרגש ככלי שעוזר לנו להתמודד או מתקשר לנו רובדים שלא תמיד זמינים למודעות הישירה.

במצבי משבר תודעתיים הרגש בד"כ מתגבר ולעתים אף מציף ולכן עבודה עם הרגש חיונית מאוד בעת משבר ולאחריו. תוך כדי המשבר ניהול רגשות חכם עשוי לעזור לנו למזער נזקים או אף למנוע מהמשבר פוטנציאלי מלהפוך למשבר.

אחרי המשבר יש סבירות להצפה רגשית ולא פעם ההתמודדות הפיסית / מנטלית נאלצת לחכות עד שהמצב הרגשי יתייצב.

אינטליגנציה רגשית הינה הבסיס לחיים בריאים ובמיוחד לכל התמודדות בריאה עם משברים בכלל ומעמסה רגשית בפרט. הידע איך לקרוא רגשות, לזהות את הרגש הנוכחי, לשחרר רגשות, למנוע הצפה רגשית ולהתמודד כשאנחנו כבר מוצפים. מיומנות רגשית הוכחה ככלי מהימן יותר מאינטליגנצית IQ כמדד פוטנציאלי להצלחה בחיים. הצלחה בהתמודדות עם משברים היא ערובה הגיונית להצלחה בחיים היות וגם בשגרה לא דרמטית המשברים הם חלק ממנה. למי יותר ולמי פחות.

הכלים שיש לרפואה הטבעית בתחום זה מגוונים וניגשים בזוויות שונות מבחינה טיפולית כך שיש כלי מתאים לכל אחד ולעתים יותר מכלי אחד שעשוי להיות מתאים.

פרחי באך: תמציות אלה נועדו למקד את התודעה בעבודה עם רגש מסויים. יש תמצית לכעסים, שתיים לפחדים, מספר תמציות לדכאון וכו'. בחירת התמצית המדוייקת ביותר הינה אמנות. מקובל בימינו לעבוד בפרחי באך עם מספר תמציות בו זמנית. הנסיון שלי בשטח הראה שבחירת תמצית אחת מדוייקת מביאה לתוצאות הרבה יותר מהירות ונחרצות. שימוש כזה בפרחי באך מוביל לא פעם לתהליכים מאוד ממוקדים ולא פעם "קילוף" שכבה רגשית אחת חושף שכבה שנייה ואז תמצית חדשה נדרשת. זהו תהליך דינאמי שלא בונה על לתת בקבוק לחודש ונחכה ונראה מה ילד יום אלא עבודה דינאמית ולא פעם קצרת מועד עם תוצאות נהדרות. שיטה זו של עבודה עם פרחי באך במיוחד אפקטיבית לטיפול בעת משבר היות ורגשות במשבר נוטים להתחלף מרגש לרגש כחלק נורמלי של התהליך.

צמחי מרפא: לא הייתי בונה עליהם לעבודה רגשית מסויימת ככלל אלא יותר להפחתת המתח הכללי מה שמאפשר עבודה רגשית יותר נינוחה. כן נמצאו מספר צמחים עם תכונה thymoleptic שבתרגום חופשי משמעותה – מרומם רגשי. שילוב של אדפטוגנים (מעלי יעילות התמודדות עם מתחים), מרגיעים, נוגדי חרדה (כשרלוונטי) ותימולפטים מייצר נוסחאות תומכות מצויינות.

Jin Shin Do: עבודת מגע נפלאה לעבודה עם רגשות היות והם נוטים להצטבר בשרירים. ספציפית, עבודת מגע עדינה זו מסוגלת לעזור בשחרור ו/או עיכול אפקטיבי יותר של רגשות. מעבר למה שכל עיסוי יודע לתת מבחינת שחרור רגשי.

ניהול רגשות על ידי שימוש בפורקנים רגשיים: עצם היכולת לשחרר קיטור באופן מודע תוך בקרה על רמות הרגש הצבורות בכל רגע נתון לפי שיטתי (שמופיעה בספר "ללמוד שלווה בשעה") מעלה מאוד את יכולת ההתמודדות עם רגשות ומשבר. לדעת לזהות את מצב המצבור זו יכולת מאוד חיונית בכדי לשלוט במצב ולבחור לפרוק יומיומית באופן מבוקר זהו הרגל מאוד חשוב למי שרוצה חיי רגש בריאים. במצב של פוסט-משבר לדעת לפרוק באופן מסודר = להתמודד עם מטעני רגש חורגים.

זכרו – כל עוד רגש בא, זורם ומשתחרר, הוא איננו סכנה לבריאות או מקור לסבל. התקעות עם רגש לאורך זמן או אי ביטוי רגשי שניהם מובילים לסיבוך המצב ולמטעני רגש חורגים וקשים לשאת.

22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page