top of page

מה עושים כשפורקן משתלט על החיים

עודכן: 5 במאי 2019



התמכרויות הן נושא מוכר וידוע. בד"כ התמכרות היא סוג של בריחה ולעתים תחליף למשהו חשוב וממשי. המקרה שאני מתייחס אליו כאן הוא לא לגמרי שונה מהנ"ל אך הרקע מהותית שונה ולכן שווה שיח.

אחד הנושאים שאני דן בהם רבות בתחום ניהול המתחים הינו פורקנים. שימוש יזום בפורקנים מגוונים בכדי להפחית את מטען המתח המצטבר ברובד כזה או אחר. אין ספק שיש חשיבות רבה לבחירה לשחרר קיטור שנוטה להצטבר עד שלומדים להפסיק לצבור אותו.

השאלה היא: מה עושים כשנסחפים עם פורקן אחד או יותר עד שהוא ממלא חלק משמעותי מדי מהיום? מה קורה כשמתמכרים לפורקן זה? ומה עושים כמובן לשנות את המצב?

דוגמאות :

ספורט הוא פורקן פיסי נפלא ועבור רבים גם מנטלי ולעתים רגשי טוב גם כן. מי שמוצא את עצמו עסוק מדי בספורט בשביל להיות יעיל בשאר חייו כנראה נסחף :) או גילה מקצוע חדש.

משחקי מחשב הם פורקן מנטלי נפלא ולעתים גם רגשי. שימוש יתר בהם הוא ההפך מפורקן פיסי וקל מאוד לזהות לפי גופכם הדואב מתי הגזמתם...


ראשית נתחיל במנה בריאה של רפואה מונעת:

מניעה כידוע קלה מטיפול. גם כאן זה נכון וחשוב. כשבוחרים פורקנים ואת השילוב שלהם בחיים במסגרת לימוד ניהול מתחים זה הזמן לחשוב גם על זה. למסגר את הפורקנים מחד (לוודא שיש גבול ידוע מראש) ולהפעיל את הבקרה לא פחות חשוב.

איך נכנסת כאן הבקרה?

אחת הסיבות הרווחות להיסחפות עם פורקן זה כשהוא לא מספיק יעיל. אנחנו חווים מתח, הולכים לפרוק ופשוט לא מצליחים להקל מספיק תוך זמן סביר. הפורקן הופך להיות אינסופי ולכן לא יעיל. הפתרון הוא כמובן להחליף פורקן או לגוון בפורקנים. ברגע שהפורקן מספיק יעיל הוא יעשה את שלו ואנו נתפנה לשגרת החיים.

סיבה נוספת היא שלא פעם אנחנו ממסכים בעיה בבעיה אחרת. למשל: עייפות גורמת לנו לחוש שאין לנו כוח להתמודד עם משימות. אם בטעות המתח סביב העייפות מקבל קדימות ולכן אנחנו פונים לפורקנים במקום למנוחה הרי שהתוצאה תהיה יותר עייפות מבלי שבאמת נרגיש הקלה בזכות הפורקנים.

בכל מקרה במסגרת הבקרה אנחנו מתעדים את תחושותינו ממהלך היום שהיה. חשוב להקדיש מחשבה בשלב זה של הבקרה למידתיות של הפורקנים בהם נעזרנו ולמידת הדיוק בבחירות שלנו.

ואם כבר נסחפנו?

בשלב זה אנחנו כבר צריכים פורקן מהפורקן...

כאן זה מאוד אישי כיצד חכם לנהוג. חלק בנויים לחיתוך מהיר – פשוט להפסיק להשתמש לתקופה בפורקן הסוחף. אחרים ירגישו תסכול רב מחיתוך מהיר ולכן יעדיפו לוסת מינון. לא תמיד זה יותר קל. חשוב למצוא פורקנים חלופיים מידתיים בכדי להתמודד עם המתח המקורי ומהמתח החדש מעצם ההיסחפות.

בכדי לטפל בשורש הבעייה – קרי בעצם ההתמכרות, מומלץ לגשת למרפא הגדול והוא המדיטציה המשקיטה (מדיטציית זן למשל). תרגול של מדיטציה משקיטת ראש מחזק את יכולת העמידות שלנו בפני התמכרות על ידי חיבור עמוק יותר שלנו לכאן ועכשיו.

הנחיות לתרגול זן אישיות ניתנות במסגרת טיפול לכל זקוק או דורש. גרסת הבלוג עלתה אף היא עם סרטון הנחיות וטקסט נלווה.

--------------------------------------------------------------------------------

הפורקנים המוזכרים במאמר זה מתייחסים למושג אשר הוצג לראשונה בספרו של חן פרופסורסקי "ללמוד שלווה בשעה".


35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page