top of page

כעס ומראות



בין אם נאמין שנבראנו בצלם אלהים ובין אם נאמין שנוצרנו מאטומים שנפגשו באקראי, בסופו של דבר כולנו קורצנו מאותם חומרים ואנרגיות ולכן כולנו מהווים השתקפות אלו של אלו ושל הבריאה כולה.

לכן, כל דבר שאנחנו רואים בזולת משקף למעשה משהו בתוכנו. מכיוון שזוהי השתקפות הדדית, היא יכולה לגדול עד אינסוף, כמו הדמות שלנו במראות של מעלית הפונות אחת מול השנייה

.

אם אני כועסת על מישהו, זה בדרך כלל משקף משהו בלתי-פתור אצלי ולכן אני רואה אותו בכל מה שסביבי ואמשיך לראות אותו עד שאבין מה השיעור שלי ואלמד אותו או אשלים אתו. אם מישהו מאחר לפגישה אתי ואני כועסת על זה, זה ימשיך לקרות ולהציק לי עד שאני אבין שבעצם גם לי יש נטייה לאחר וכמו שאני מצפה שלא יכעסו עלי אולי כדאי שגם אני לא אכעס. או כמו שמצוטט מפי הלל הזקן, "מה ששנוא עליך לחברך אל תעשה".

ולא רק שזה ימשיך לקרות, אלא אותו אדם שכעסתי עליו עלול לקחת את הכעס שלי, להחזיר לי אותו בריבית ואחר כך להמשיך להפיץ אותו הלאה לסביבה שלו.

אבל להבדיל ממראות של מעליות, המראות שבהן אנחנו משתקפים אינן מראות חלקות אלא כמו המראות בלונה-פארק, לפעמים מגדילות ולפעמים מקטינות ולפעמים משנות כיוון או צורה. לכן קשה לפעמים לשים את האצבע ולהגיד: אני כועסת עליו כי אני כועסת על עצמי על שאני עושה בדיוק את אותו דבר שהוא עכשיו עשה לי ויותר קל לי להוציא את זה עליו מאשר על עצמי, או: אני כועסת עליו כרגע כי מישהי אחרת כעסה עלי אז אני מוציאה את זה עליו...

אבל איך עוצרים את מעגל הקסמים הזה?

כמו שכעס משתקף בכעס, פחד משתקף בפחד (מי מפחד יותר ממי: האדם שעובר ליד שלט "זהירות כלב בחצר", או הכלב שמריח את האדם המפחד, נכנס למגננה ומתחיל לנבוח ונותן לאדם סיבה לפחד?).

אבל באותה מידה גם רגשות חיוביים כמו אהבה, שמחה, חמלה או הערכה יכולים להשתקף אלו באלו. "לפתע בדיוק מולו תינוקת התחייכה לו, והאדם צוחק והעולם כולו צוחק".

בכל אחד מאיתנו קיימים רגשות מכל הסוגים. רגשות חיוביים תורמים לבריאות, רגשות שליליים מזיקים. בדוק. השאלה היא מה אנחנו בוחרים לשדר לעולם בכל רגע נתון.

ברגע שאני קולטת שאני כועסת, אני יכולה לקחת נשימה עמוקה ואיטית, ואחריה עוד אחת עד שאני מרגישה שאני נרגעת ומתחברת לכאן ועכשיו. כי כעס תמיד קשור למשהו שקרה בעבר מתוך פחד ממה שאולי יקרה בעתיד. ואז, לפעמים בבת אחת ולפעמים לאחר תהליך ממושך יותר, התדר שלי משתנה מתדר של כעס ופחד לתדר של הבנה וחמלה. אני מרגישה איך כל השרירים בגוף שהיו מוחזקים בשל הכעס הולכים ונרפים. ואז אני יכולה לקחת עוד נשימה עמוקה, איטית ורגועה ולשדר מסר יותר חיובי, קודם כל לעצמי, אחר כך לאדם שעליו כעסתי, ומכאן הדרך קצרה לשדר אנרגיה חיובית לכל העולם.

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page