top of page

מתכון מקצועי לתחליף חלב לתינוקות

עודכן: 18 באוק׳ 2021


(מעובד מתוך הספר "תזונה בריאה וטעימה" מאת שני ריף-פרופסורסקי)

מאז סיום הלימודים (בערך בתקופה שהתחלתי לגמול את התינוק שלי מהנקה), ובמיוחד בעקבות "פרשת רמדיה", פנו אלי הרבה הורים לתינוקות שכבר לא ינקו מסיבות אלו ואחרות וביקשו מתכון לתחליף חלב שיחליף את התחליפים הקנויים.

מה רע בתחליפים הקנויים, אם הם מיוצרים ע"י חברה אמינה וותיקה ששמה אינו קשור בפרשיות שונות?

א. אם חברה אחת פישלה ומשרד הבריאות לא עלה על זה, לכו תדעו מה קורה באמת בחברות האחרות. גם אם מדובר בטעות אנוש ולא תרמית.

ב. רוב התחליפים מבוססים על אבקת חלב פרה לא אורגנית, עם כל ההשלכות.

ג. אלה שלא מבוססים על חלב פרה, מבוססים בדרך-כלל על חלב סויה, שגם עליו יש ויכוחים האם רצוי או לא לתת אותם לתינוקות על בסיס יומי בגלל תכולת הפיטו-אסטרוגנים שהסויה מכילה. אני לא תומכת בהיסטריה שאומרת לא לתת בכלל סויה לתינוקות, אבל רק כאשר זה חלק מתפריט מגוון ולא המרכיב העיקרי בו.

מעבר לויכוחים הנ"ל, יש לא מעט תינוקות הרגישים לחלב, שרגישים גם לתחליפים מסויה.

ד. חלב הפרה או הסויה עובר עיבוד תעשייתי כל כך מסיבי, עד שכל הערכים התזונתיים שעוד היו בו הולכים לאיבוד, וצריך להוסיף לו הרבה ויטמינים, מינרלים, סוכרים, מתחלבים וכו' בצורה מלאכותית כדי שהוא יוכל להימכר בצורת אבקה להכנת חלב לתינוק.

ה. הורים רבים מספרים לנו שהם סותמים את האף כשהם מכינים את הפורמולה מאבקה. עצה אחת להורים בכל הנוגע למזון לתינוקות (ולא רק תחליפי חלב): אל תתנו לתינוקות משהו שאתם לא הייתם מעיזים לאכול או לשתות בעצמכם!

לא הייתי טורחת לייצר את המתכון הזה אילמלא אותם הורים שהביאו את התינוקות שלהם לטיפול במגוון בעיות בריאות שהתחילו להתפתח ברגע שהתמ"ל נכנס לתפריט הקבוע. בעיות עיכול, נשימה, אזניים, חוסר שקט ועוד.

כפי שכבר נאמר רבות, אין תחליף אמיתי לחלב אם. תחליף זה אינו מהווה תחליף להנקה, פרט למקרים שבהם זמנית ההנקה בשום אופן אינה אפשרית, או לשלב של גמילה הדרגתית מהנקה. במקרים שבהם הנקה איננה אפשרית יש להוסיף לפורמולה מרכיבים יותר מעשירים (מולטי ויטמין מיוחד, פרוביוטיקה ועוד) אשר דורשים בעל מקצוע מאחורי המרשם וליווי מקצועי בשביל לכוון את התוספות לפי הצורך.

מתכון זה נועד לתת מענה כמה שיותר מלא ואמין למצבים כאלה, ושואף לספק לתינוקות את כל אבות המזון ביחסים כמה שיותר נכונים ביניהם. היה קשה מאוד להגיע למספרים מדויקים, מפני שכל טבלה שבה הסתכלתי למצוא ערכים תזונתיים של חלב אם, הראתה מספרים קצת שונים. זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהרכב החלב משתנה מאם אחת לשנייה, וגם אצל אותה אם החלב משתנה במהלך היום ובמהלך תקופת ההנקה ואפילו בתוך אותה הנקה (למשל, החלב שיוצא בתחילת ההנקה הוא הרבה יותר מימי מהחלב שמגיע בסוף ההנקה שמכיל יותר חלבונים ושומנים. זו, אגב, אחת הסיבות העיקריות לכך שבקיץ תינוקות מבקשים לינוק לעתים הרבה יותר קרובות והנקות קצרות יותר. הם פשוט יותר צמאים מאשר רעבים).

חשוב מאוד לנסות את המתכון הזה בהדרגה, ותוך שימת לב לכל שינוי במצב התינוקות לטוב או לרע. בכל מקרה של ספק, יש להיוועץ במטפלים בתזונה הוליסטית ו/או בנטורופתים. ישנם מקרים בהם מומלץ להוסיף לפורמולה הזאת ויטמינים או מינרלים שונים, הניתנים בצורת טיפות או אבקה (או טבליות שניתן למעוך לאבקה). ישנם מקרים אחרים בהם כדאי לשנות מעט את ההרכב, לשים יותר ממרכיב אחד ופחות ממרכיב אחר וכדומה.

כאשר מדובר בתוספת חלקית להנקה ולא בתחליף, כדאי שהאם תיקח תוסף מתאים של ויטמינים ומינרלים המתאימים להנקה על מנת להעשיר את החלב.

מרכיבים לליטר משקה מרוכז

(לדלל עד ליטר וחצי ע"י הוספת מים קרים או חמים) - מספיק לתינוק ממוצע ליממה, פחות או יותר לפי גודל התיאבון.

1/2 כוס (כ- 40 גרם) שיבולת שועל דקה (לתינוקות עד גיל חצי שנה עדיף להשתמש באורז מלא עגול ולבשל במים לפני הערבוב עם שאר החומרים)

חופן אצות-ים ארמה (כ- 2 גרם)

כפית שטוחה (כ- 3 גרם) שמרי בירה

1 תפוח שלם (כ- 150 גרם)

1 כפית (כ- 10 גרם) שקדייה, או 10 גרם שקדים מקולפים

10 גרם גרעיני דלעת

10 גרם זרעי פשתן שלמים

1 כף (כ- 20 גרם) מולסה Blackstrap

ליטר מים רותחים

הכנה

אם יש מכונה ביתית להכנת חלב, אפשר להכין את המשקה במכונה לפי ההוראות ללא בישול אלא רק עם טחינה.

דגמים שונים של מכשירי חלב דורשים כמויות שונות של נוזל על מנת להפעיל אותה, לכן כדאי להשתמש בכמויות הנ"ל בתור מדד לפרופורציה.

אם אין מכונה כזו, שמים את כל המרכיבים בבלנדר עם מעט מים, טוחנים יסודי ביותר ומוסיפים את שאר המים. מסננים היטב.

כאשר המשקה טרי, הוא חם מאוד ולכן כדאי להביא אותו לטמפרטורת הגוף ע"י הוספת מים קרים רק לבקבוק המיועד לארוחה הקרובה. את השאר כדאי לקרר מהר על ידי הכנסה לכלי כפול עם מי קרח בכלי החיצוני. לאחר שהוא מתקרר יש לשמור אותו במקרר (רצוי לא יותר מיממה, את מה שנשאר יתר המשפחה יכולה לצרוך). כדי להביא לטמפרטורת הגוף לאחר קירור, יש להוסיף מים חמים. אין להשתמש במיקרו!

אם התינוק/ת לא אוהב/ת את הטעם, רצוי לשחק מעט עם המרכיבים עד שמגיעים למשהו טעים. אפשר גם להוסיף מעט סטיביה.

607 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page